ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ ΣΩΜΑΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ

Κωδικός μαθήματος
13ΓΛ2
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Γλωσσολογία
Διδάσκων καθηγητής

Γ. ΦΡΑΓΚΑΚΗ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
 

 

3

Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ (ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ)

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

-
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS NAI
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/φοιτήτριες θα έχουν αποκτήσει:

Γνώση των βασικών αρχών και των μεθόδων της γλωσσολογίας σωμάτων κειμένων

Εξοικείωση και δυνατότητα χρήσης του λογισμικού ανάλυσης της γλώσσας με σώματα κειμένων

Ανάπτυξη δεξιοτήτων απόκτησης γνώσεων για περαιτέρω σπουδές.

Δυνατότητα χρήσης της γνώσης κατά την επαγγελματική διαδρομή τους.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Αυτόνομη εργασία

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Σώματα κειμένων: ορισμός και προσεγγίσεις Βλ. συγγράμματα και συμπληρωματική βιβλιογραφία  
Σχεδιασμός και ανάπτυξη σωμάτων κειμένων    
Μεθοδολογικά εργαλεία ανάλυσης σωμάτων κειμένων    
Λογισμικό για την επεξεργασία σωμάτων κειμένων    
Νέες προσεγγίσεις στο λεξιλόγιο και τη σημασία Ι    
Νέες προσεγγίσεις στο λεξιλόγιο και τη σημασία ΙΙ    
Νέες προσεγγίσεις στη γραμματική    
Κειμενογλωσσολογία – ανάλυση λόγου και σώματα κειμένων    
Γλωσσική ποικιλότητα, γλωσσική αλλαγή και σώματα κειμένων    
Κριτική ανάλυση λόγου και σώματα κειμένων    
Εφαρμογές σωμάτων κειμένων Ι    
Εφαρμογές σωμάτων κειμένων ΙΙ    
Επανάληψη βασικών εννοιών μαθήματος    
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Σύντομες εργασίες/παρουσιάσεις κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και γραπτή εξέταση
Πρόταση 2  
Πρόταση 3  
Πρόταση 4  
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Στην τάξη, πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές Χρήση εποπτικών μέσων και του συστήματος ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (ηλεκτρονική τάξη). Επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/φοιτήτριες.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39 ώρες

 

Αυτοτελής μελέτη

Προετοιμασία για την διαδικασία αξιολόγησης

(γραπτές εξετάσεις, εργασίες/παρουσιάσεις κατά τη διάρκεια του εξαμήνου)

 

 

 

83 ώρες

Εξετάσεις 3 ώρες
Σύνολο 125 ώρες
   

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Παρουσιάσεις στην τάξη ή μικρές εργασίες σε θέματα σχετικά με το αντικείμενο του μαθήματος κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.

Η εξέταση μπορεί να περιλαμβάνει:

Ερωτήσεις σύντομης απάντησης

Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων

Επίλυση προβλημάτων

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

Γούτσος, Δ. & Γ. Φραγκάκη (2015). Εισαγωγή στη γλωσσολογία σωμάτων κειμένων. Ηλεκτρονικό βιβλίο. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://hdl.handle.net/11419/1932

Φραντζή, Κ. Θ. (2012). Εισαγωγή στην επεξεργασία σωμάτων κειμένων. Αθήνα: Ίων.

 

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Baker, P. (2010). Sociolinguistics and Corpus Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Baker, P., Hardie, A. & T. McEnery (2006). A Glossary of Corpus Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Cheng, W. (2011). Exploring Corpus Linguistics: Language in Action. London: Routledge.

McEnery, T. & A. Hardie (2012). Corpus Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.

McEnery, T. & A. Wilson (1996). Corpus Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Σαριδάκης, Ι. Ε. (2010). Σώματα κειμένων και μετάφραση: Θεωρία και εφαρμογές. Αθήνα: Παπαζήσης.

Sinclair, J. (1996). Corpus, Concordance, Collocation. Oxford: Oxford University Press.

Τάντος, Α. (2015). Σώματα κειμένων και εφαρμογές. Στο Α. Τάντος, Σ. Μαρκαντωνάτου, Ά. Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Π. Κυριακοπούλου, Υπολογιστική γλωσσολογία. Ηλεκτρονικό βιβλίο. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://hdl.handle.net/11419/2205

Χριστοφίδου, Α. (επιμ.) (2017). Δελτίο Επιστημονικής Ορολογίας και Νεολογισμών 14: Όψεις της Σωματοκειμενικής Γλωσσολογίας: Αρχές, εφαρμογές, προκλήσεις. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.